Vikten av att studera produktbilder

Som fotograf så tänker man ofta på bilder man ser, på ett sätt som ”normala” människor kanske inte gör. Hur har fotografen tänkt? Vad är upplägget? Hur ser motivet egentligen ut? Hur mycket har bilden retuscherats? Det är lite av en yrkesskada helt enkelt, men en yrkesskada som kan ha sina fördelar. Nu senast när jag skulle skaffa mig en ny säng, en kontinentalsäng. Jag kollade in produktbilderna hos http://www.insidemobler.se/ och försökte avgöra hur sängarna skulle te sig hemma i mitt sovrum (mycket bra, var min bedömning). Efter att ha läst informationen och studerat produktbilderna noggrant så bestämde jag mig och beställde en av kontinentalsängarna. Det visade sig att jag haft helt rätt: sängen såg ut och passade in precis som jag hade föreställt mig. Mycket lyckat resultat med andra ord.

lundby kontinentalsäng

Det är någonting som fler borde tänka på när det beställer någonting efter att ha sett produktbilderna. För även om vi givetvis inte försöker luras så gör vi ju ändå vårt bästa för att bilderna ska bli så bra som möjligt. Nästa gång som du ser någonting vackert online, så ta en minut eller två och studera bilden och fundera på varför den ser ut som den gör. Vilken sorts ljussättning har använts, vad gör bakgrunden för föremålet i fråga och liknande saker. Risken för att man ska bli besviken finns annars där och det gäller att vara på sin vakt. Speciellt om man då inte är en professionell fotograf. Vi har ju en stor fördel på det viset.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *